Semester 2012 dag 20

Morgonen inleddes med att Anna knatade upp och köpte färskt bröd. Filippa musade i sig en hel tekaka :-). Sedan spenderades mesta av dagen i affärerna i Motala. Mycket nyttigt och kul införskaffades. Filippa fyndade byxor och strumpbyxor vilket var välbehövligt då hon växt ur nästan allt hon hade.

Till lunch blev det sushi, MUMS!

Familjen Hakuna bjöd på ännu en isglassdrink i Bönan. Till kvällen blev vi bjudna på hemgjord (båtgjord) pizza. Det var riktigt gott! Sen lekte småtjejrna en blandning av "hela havet stormar" och bollhav i Hakunas förpik.

Mätta och belåtna somnade vi sedan trots att vinden viner och båtarna far hit och dit i "stormen".

Semester 2012 dag 19

I strålande väder och precis lagom blåst gav vi oss iväg från Karlsborg över Vättern för att angöra Motala. Det var lite guppigt så först var Filippa lite sur på att båten rörde sig när hon ville gå fram och tillbaka i sittbrunn men sedan återkom även solen i Filippas sinne:

Vem har sötast fötter?

Tittar ni noga ser ni Hakuna ;-P

Nu ska ni inte titta lika noga... men vad gött vi hade det! Seglade fortare än vad motorn hade gett oss

Framme i Motala var det gott om plats! Skönt det. Vi lagade kycklingsoppa, tog en skön dusch och Filippa badade i diskbaljan och Maja lekte på bryggan, vi riktigt njöt av det fina vädret! Kvällen avslutades med grogghäng i Hakuna och nu längtar Anna efter att i morgon besöka Motalas butiker :-)

Semester 2012 dag 18

Ett trött sälskap vaknade och runt halv 10 gick vi vidare mot Karlsborg. De sista slussarna gick bra och när vi kom till Forsvik sov Filippa som en stock så vi drog vidare till Karlsborg. Där passade vi på att prova att äta på Idas Brygga. Det var jättegott men oxå jättedyrt! Men nu har vi äntligen testat det oxå.

Mot kvällen blev det promenad med Filippa över till andra sidan där Hakuna och While Away låg. Filippa gick hela vägen för egen maskin och höll så fint i handen vilket vi haft en del kontroverser om under semstern.  Trevlig samvaro mixades med träningstips! Filippa tränade bäst av oss tror jag!

Filippa provar stövlar:

Undra vad dessa snackar om?

Semester 2012 dag 17

Sist av alla vaknar Filippa! Runt halv 10 beger vi oss till hembageriet för att intaga frukost. Gott med landgång såhär dagen efter dagen innan J

Vi får det roliga beskedet att världens bästa Marianne vaktar M & R:s hund ett dygn till så de stannar en natt till hos oss, Jippie!!

Efter frukosten blir det ytterligare en shoppingtur i lilla Töreboda. Kan ni tänka er? Ytterligare någon pryl följde med hem!

Visst var handduken fin som jag köpte?

Sen blev det lunch i båten, Madde och Rickard valde köttbullar i gräddsås på burk. Är det båtliv så är det!

Madde och Anna går för att duscha och får ihärdiga ”komplimanger” från några tältande grabbar (läs drägg). Dessa fortsätter tjoa så vi försöker hitta alternativa vägar att gå hela tiden så vi slipper hamna i skottlinjen för deras synfält hehe!

Till kvällsmat blev det grillbuffe och en karaff Sangria, sommarkänsla!

Peter hade myror i brallan minst sagt för han ville ha en bra plats på Satus Que. Sent om sider kom vi iaf iväg. Tyvärr var det en del regnskurar så vi fick se riktigt festivalsunkiga ut. Efter Status kom Veronica Maggio, hon var inte så bra på scenen som festivalens andra artister men det var kul att få sett henne iaf!

Semester 2012 dag 16

Anna och Marina tar en barnvagnspromenad på morgonkvisten. Sedan blev det en shoppingstur i Töreboda, inttor for kidse så stort utbud men på något sätt lyckas Anna köpa en klänning till sig själv och skor, Filippa shoppade oxå en klänning och gummistövlar. Peter fick sig också en barnvagnspromenad till järnaffären för att inköpa Peltor for kids till Filippa så hon kunde följa med på festivalen nästa kväll.

Vi fick det roliga beskedet att Madde och Rickard kommer på besök i båten och följer med på Magnus Uggla spelningen i kväll! Såhimla kul!!

Först blev det förfest i Bönan, vad vi har saknat dessa goa vänner!

Vi begav oss iväg till stora scenen och köpte lite dickbart, när sedan Uggla gick upp på scenen blev det trångt! Man kom varken in eller ut från serveringsområdet. När första ysterheten i publiken lagt sig kunde Anna och Madde ta sig ut i publikhavet. Där blev det hoppande och sjungande tills svetten rann. Så kul vi hade! Uggla var riktigt bra på scen, äldre bittrare och kaxigare än sist vi såg honom!

När Uggla spelat gick vi vidare till A tribute to Dire Straight (hur det nu stavas). Det var också tung gung!

Hemma vid båten var det fullt hus på Hakuna så där blev det efterfest. Filippa passade på att vakna och vara med och röjja.

Semester 2012 dag 15

Anna kände sig fika och bakelsesugen och xdet visade sig att fler i sällskapet var. På förmiddagen begav vi oss därför till Hembageriet mede fam Hakuna. Oj vad mycket gott det fanns! se en som njuter:

Efter en lunch i båten gick vi till badet på andra sidan kanalen. Det var mysigt och temperaturen dög även åt Anna som badade. Filippa trivdes som fisken i barnpoolen. Tyvärr inga bilder för vi vågade inte ta med kameran pgr av stöldrisken.

Till kvällen blev det grillat! De e gött och leva! Peter gick och såg Kim Larsen på festivalen och Anna var i Hakuna på tv-mys.

Semester 2012 dag 14

Vi misstänkte att det kunde bli trångt i Töreboda på grund av festivalen så vi gav oss iväg runt niosnåret och vi kan konstaera att det var rätt beslut! Nu är det knökfullt!

När vi kom fram blev det barnvagnstur och fika medan vi kollade på hur de riggar scener medmera. På eftermiddagen skrubbade vi båten och sen badade peter och Filippa. Hon fick öva på flytvästens funktion.

kvällen avslutade med grillning :-)
Just nu hoppas jag att Madde K kommer med ett bra besked att de kommer och hälsar på oss!

Semester 2012 dag13

Filippa tyckte att man skulle vakna kl 9 igår på kvällen och leva rullan till 11.. Detta resulterade i att hon sov till klockan 8 idag på morgonen innan hon väkte sina föräldrar. Skynda skynda, äta frukost och vidare mot slussar och broöppningar!

Påväg mot Hajstorp

Anna och Marina övervakar slussningen
Sedan passar Filippa på att leverera tre bajsblöjor mellan två slussar!

Hakuna är så stor så de har med egen pool! Kul sa Filippa!

Eftermiddagsdrinken

Kylskåpstömmning och knytkalas, gott!

och så en fotopose!

Semester 2012 dag 12

När vi ätit frukost la vi loss och gick tillbaka i kanalen. Nu fick vi tillfälle att prova att ligga först i ledet i slussen för det var en motorbåt som behövde ligga bakom oss. Det var ju lite mer påfrestning att ta emot vattnet när vi inte låg bakom Hakuna i tryggt förvar. Allt gick bra men peter fick jobba med vinchen. Vi gick till Lyrestad och la till. Sedan grillades det det korv och Filippa fick grillad majs, gott:

På eftermiddagen blev vi bjudna på piggelingrogg av fam Hakuna. Det var mumsigt!

Har inte hänt så mycket mer under dagen mer än att vi grillat lite mer mat :-) Så jag passar på att bjuda på en rundvandring i Båten Bönan:

Kolla vår fina "Bönan" mugg!

Denna skylt finner du på väg in i förpiken ;-)

Här sussar vi gott

Här är det utdragbara köket

Kylboxen, propp full mest hela tiden

skafferifacket oxå..

Navigeringsbordet är lite felutrustat..

Och sist men inte minst vår lilla toa för krisande lägen!

Semester 2012 dag 11

Dagen startas med att vi konstaterar att vi har en frisk och pigg dotter. Nu är hon på jakt efter lek direkt hon slagit upp ögonen. Skönt det! dock konstaterar vi oxå att vi inte fått något finare väder utan vi får fajtas med skurar även denna dag. Förmiddagen spenderas till Filippas förtret inne i båten under tiden vi väntar på en tvättmaskin.

Vid lunch går vi tvärs över gräsmattan till hamnkrogen som har nyöppning idag, där serveras räkmacka och dryck för billig peng. Efter blev det barnvagnstur och vi hann nästan tillbaka innan regnet öste ner.

Anna köpte med sig en bok tillbaka till båten så med denna intog hon förpiken för en stunds slappande. Till kvällsmat blev det ytterligare besök på hamnkrogen för en pizza. även denna inklusive vin för 99 kr. Billigt gott och framför allt enkelt!

Filippa utför sin favvosysselsättning, lerpölsplask: