Semester 2011, dag 14

Vi vaknade till en molnig dag och peter bestämmde sig för att lacka båten. Trots väderprognosen tidigare låvat skitväder hela helgen så sken det sedan upp och blev riktigt fint! vi blev bjudna på en em irish coffie av Hakuna och sedan bada alla utom Anna. Anna var inte badsugen utan stog bara och svalka benen. Peter löste det hela med att kasta i en flaska Laphroaig och då var Anna tvungen att göra en Baywatch insats och rädda flaskan och dess innehåll. det var riktigt skönt i vattnet!! Mot kvällen blev vi bjudna på mat i Hakuna. Världens godaste grillade röding, till och med Filippa åt som en tokig! Efter maten blev det en grodhopp/skjut match. Grodorna yrde och maja var i extas, även filippa drogs med av den yra stämmningen! När vi sansat oss tände vi en brasa och Jimmy underhöll oss med gitarrspelande och sång! Bästa vi vet!!

Semester 2011, dag 13

Skönt att vakna upp i på hjortis, eller ja strax brevid! Skönt att inte behöva åka någonstans utan bara softa och invänta Marina Maja och Jimmy framåt kvällen. Efter frukost spelade vi Finans vilket tog nästan hela dagen! När vi tillslut gett upp och utsett peter till segrare tog vi ett bad och solade. När Hakuna anlände fikade vi i Bönan för att sedan gå över till dem och äta lite knytis. Sedan blev vi kvar och slappade fram till midnatt, den enda som var pigg var Filippa.

Semester 2011, dag 12

Framåt förmiddagen lämnade vi bryggan vid ombo öar. Vädret bjöd på lygn kryss uppåt norra vättern. Planen var att lägga till vid Olshammar eftersom det vankades blåst och regn. Efter en skur så bestämmde vi oss för att kolla läget i Lilla röckna. Det blev lunch och fika där tillsammans med Hirsikangas och gänget. Men eftersom vädret hotade med en del blåst och regn till dagen efter begav vi oss iväg igen. Nu fick det bli motor och framme i olshammar ser vi att det inte finns några tillfälliga gästplatser vid bommar över så för att slippa en guppig natt vid bojarna drog vi vidare. Vi funderade på att åka till grönebacke, hjortis eller kanske till askersund. Så vi ringde Jimmy för att höra hur dom tänkt till helgen och det var Hjortis så då styrde vi kosan dit! vi hittade en bra plats och la till. Peter och filippa tog en babybjörn promenad och Anna passade på att plocka lite i båten. när de kom tillbaka sov den lilla sjöbusen gott i selen. Efter en god middag med färdistekt kyckling så blev det en omgåg fia med knuff. Anna fick se sig besegrad båda omgångarna..

Semester 2011, dag 11

Började dagen med att gå till Konsum och bunkra för 5 dagar utan affär. Vagnen var fullastad på väg till båten! Efter lite snabb stuvning gav vi oss iväg för att passa in broöppningen. Vi hade verkligen kanonväder, ja kanske inte för segling men men. Lite motor fick vi köra. Vi åkte in till Klangahamn och köpte nyrökt fisklunch. GOTT! Eftersom vinden minska och minska så bestämmde vi oss för att omboöar fick bli vårt mål för dagen. Sedan solade vi och badade för att sedan lägga lite fint nötkött på grillen. Ny har myggen hittat oss så det blir nog att krypa ner brevid Filippa med en bok!

Semester 2011, dag 10

Vaknade upp i ett disigt Karlsborg. Denna dagen har mestadels tillbringats till fots rullandes på Filippa. Vi har handlat på bolaget och fikat utmed vattnet. sen har vi köpt en fin kökskniv att ha i båten. Anna har shoppat smink till bra pris (och service). Även nytt sällskapspel, nya filmer, kortlek och en sopkorg har införskaffats. Nu är vi rustade för naturhamnar! Vi har ätit god mat på kina restaurang och på kvällskvisten gått till andra sidan kanalen och träffas fam Hirsikangas. Kvällen avslutades med ostbricka och isande kallt vitt vin! Gott!

Semester 2011, dag 9

Efter en sovmorgon i Vadstena så begav vi oss ut i kanonväder över vättern i riktning mot Karlsborg. seglingen var perfekt första halvan. Sedan vred vinden och dog ut så det fick bli lite motor åka. innan det hade vi underhållt oss med att kolla på en familj som inte riktigt förstått seglingens grundprinciper. Mest vind i seglen hade de när de skulle hissa dom.. say no more! Och inga flytvästar hade de heller.. Framme i Karlsborg fick vi prova en broöppning och gå en sväng i kanalen. När vi lagt till så var det lite High chaparall på några mototbåtar vid bojerna. alla klarade sig orepade! Vi åt lite veg. taco och sen traskade vi den långa vägen till Systemet. Kvällsmaten bestod av grillat fläsk och sen satt vi och pratade med våra båtgrannar en bra stund på kvällen. En visade sig bland annat komma från Hasselfors och var distansryttre. Usch vad jag (Anna) längtar efter djuren!!!

Semester 2011, dag 8

Vaknade upp och hörde vinden vina och regnet smattra.. sovmorgon får det bli! Tillslut får Filippa myror i brallan så vi går upp och äter frukost. Anna promenerar upp till konsum och lämnar tillbaka filmen och handlar lite kvällsmat bestående av avokado med räkröra. Sedan tittar vi på när kanalbåten Juno trixar sig runt inne vid slottet. Filippa får sin sovstund i vagnen och vi passar på att dela på en giganstisk glass när det är en stunds uppehåll i regnet. Sedan bänkar vi oss i båten och äter avokado och ser en hyrfilm (Svinalängorna). Usch vilken tragisk film men gripande! Nu sitter vi här och funderar på vad vi ska hitta på.. Filippa är utråkad och regnet smattrar.. Om hon somnar kanske det får bli ett Monopoly spel.

Semester 2011, dag 7

Morgonen inleds med att Anna och Marina går en 1h runda i rask takt. Efter det så drar fam Hakuna iväg hemåt. Känns lite tomt! Sedan går vi en sväng med filippa och barnvagnen så hon får sova sött. Då passar vi på att ta en förmiddagsfika. Världens goaste brownis!! Regnet kommer och går så det blir lite slappartime i båten med monopoly kortspel, krångliga regler som får peter att ge upp några gånger.. eller var han rädd att förlora? Luncha med lite rester från gårdagen och bestämmer oss sen för att prova grillbuffen på slottsvillan. Så fort vi burit iland skötväska barnvagn och Filippa öppnar sig himlen.. SUCK ner i båten igen!! Efter en timme vågar vi oss åter ut och denna gång kom vi hela vägen! Grillbuffen var inte så fin som vi trodde men men gott käk ändå! Filippa var särskilt nöjd över bearnäsåsen som hon lyckades lägga handen i (på peters tallrik)! På vägen hem till båten hyr vi Änglagård 3 och myser nere i båten. Jättebra!! Undertiden tvättar Anna en maskin, världens segaste!! När torktumlaren är klar har det tagit 4,5 h! Gonatt!

Semester 2011, dag 6

Begav oss på förmiddagen till Vadstena. Anna seglade halva vägen och Filippa sov gott som vanligt! Efter ankomst lagades spagetti och bullens korv till lunch för att sedan gå en sväng på stan. Vi köpte med nyrökt sik till oss och fam. Hakuna. Ännu en trevlig kväll tillbringades i Hakuna.

Semester 2011, dag 5

Vaknade upp tidigt och gick och köpte nybakade frallor. Efter frukost gick Anna och Marina en sväng i rask takt. Efter det fortsatte shoppingen från gårdagen. Peter skulle köpa jeans och solbrillor och anna skulle köpa klänning. Resultatet? Ett par shorts och en tröja.. till Filippa! Lunchen bestod av sill snaps och potäter! Sedan blev vi inbjudna på trerätters middag till Marina, Jimmy och Maja (sorry att jag glömde henne i förra inlägget). Middagen var utsökt! Sen fortsatte en trevlig kväll i Hakuna! På natten brakade ett rejält åskväder loss. Hur mycket blixtrar som helst!

Semester 2011, dag 4

Kvar i motala! Anna börjar dagen med att springa en sväng för att bli riktigt varm för att våga ta ett dopp (badkruka). Detta fungerade och det var jätteskönt att glida ner i det kalla vattnet! sedan blev det frukost i båten när Peter och Filippa vaknat. Dagen ägnades åt shopping tilsammans med fam hakoona! Trevligt! Efter lite dividerande hittade vi ett lunchställe som erbjöd fina baguetter och öl! Det var smaskens! Sedan mer shopping! Framåt kvällen köpte vi med oss mat från marknaden och käkade i båten. Nu får vi se vad kvällen har att erbjuda :-) Imorgon ska det bli en joggingtur och förhoppningsvis nybakta frallor till frukost!

Semester 2011, dag 3

behovet att träffa våra vänner tog över så vi begav oss i en guppande sjö till motala. Resan tog oss fyra timmar och det var gammal sjö som gjorde att sjön var rejält gropig. Filippa sov som en stock och sov gott mer än halva resan. Strax efter att hon vaknade så lugnade sig sjön så vi fick en behaglig resa! Mestadels fick vi gå för motorhjälp och enda orosmomentet var att motorn plötsligt stannade, det visade sig att det kommit in luft när båten åkte guppade, så några pump på blåsan så smattradew den lika fint igen! Underbart att nå mottala! Anna Filippa och Marina tog en sväng på stan och Peter och Jimmy åkte i jollen till en båtbutik. Sedan gick Peter Anna och Filippa på italiensk restaurang, god mat och gott vin. Anna och filippa tvärslocknade i båten och Peter fortsatte över till Hakoona för en trevlig kväll tillsammans med en flaska Xante!

Semester 2011, dag 2

Trots att regnet hotade var vi sugna att komma iväg utåt vättern för att möta upp Jimmy och Marina. Men när vi åkt ett tag i guppande vågor bestämde vi oss för att lägga till vid lilla röckna. Där inledde vi med en lunch med nudelsoppa. Sedan tog vi en promenad på ön och fikade på en klippa. Senare blev det grillad korv mums! Efter ett mindre sammanbrott pågrund av att den nystartade bloggen plötsligt försvunnit så gick vi till sängs!