Semester 2012 dag 10

Vi vaknar upp med en gnälligare dotter än någonsin förr. Det visar sig att skruttan har lite feber, troligtvis en liten snuva och sen har hon ju tänder som spökar. Undra hur många gånger vi hört ordet Maaamaa?

Runt 10-snåret somnar Filippa så vi tar oss an slussarna vid norrkvarn. Allt knallar på fint och inga missöden hitintils i slussarna. När vi kommer till de sista slussarna i Sjötorp är det lite på chans vi påbörjar dom eftersom Filippa sovit snart 4 timmar. Men allt gick fint och vi han lägga till i lugn och ro innan vi väckte henne.

Sen var det en hungrig familj som gav sig till korvkiosken vid halv 2 -tiden! Eftermiddagen ägnades åt att kolla in hantverksbodar och små butiker. Sedan blev det Irish Coffie tillsammans med fam Hakuna i Bönan och Filippa tar sig en lur.

Till kvällsmat blev det rökt lax och filippa äter med god aptit! Skönt! Hon var inte så stor i maten som hon brukar innan idag.

Ja nu ska vi snart diskutera hur vi fortsätter närmaste dagarna. Vi är sugna på att åka till Mariestad men det ska leva rullan på sjön så frågan är om vi inte ska gå tillbaka i kanalen och utforska lite fler ställen.
Peter och Filippa på barnvagnspromenad:

Semester 2012 dag 9

7På fredgasmorgonen kl 9 puttrade vi vidare i kanalen. Vi passerade 9 slussar på vägen mot Norrkvarn. Slussningen gick bra trots att vi är nybörjare och Filippa satt så fint i sin cykelstol nere i cittbrunnen. Vid lunchtid angjorde vi bryggan i Norrkvarn.

Norrkvarn har en lekpark som är utformad som en lång kanal där barnen kan slussa sina leksaksbåtar. Jättefint! Filippa var mest sugen på att plaska i vattnet och inte så mycket att dra båten.

Vissa andra var mer leksugna:

Just nu ligger vi förtöjda 10 meter från Värdshuset så i kväll blir det att äta ute! Vädret är lite nyckfullt men än så länge håller det tätt trots att det blåser lite

Efterfest i Hakuna:

Semester 2012 dag 8

Gårdagen avslutades i Bönan, vi kom på att det var lilllördag så därför korkade vi upp vinet! Det smakade gott och vi satt och saggade fram till midnatt nästan. Under tiden bestämmde sig Anna och Marina att de skulle ut och motionera  en sväng på morgonkvisten efterföljande dag och sagt och gjort, dagen inleddes med ca 5 km rask promenad längs kanalen.

Efter en stunds lekparkslek med Filippa och Maja begav vi oss vidare från Vassbacken runt lunchtid. Färden gick lugnt och fint vidare mot Töreboda. Där besökte vi ICA och Systemet och sen med en något mer fulllastad båt gav vi oss vidare på eftermiddagen för att angöra Hajstorp. Under turen lyckades vi köra på en relativt tjock gren i kanalen. Motorn morrade till men allt gick bra, peter tog ett bad när vi kom fram för att plocka bort lite kvistar på propellern.

Filippa har för första gången provat att vara vaken en hel dag så i kväll får vi se om hon sover som en stock!

Så här gott har man det i Hajtorp

Familjen Hakuna sitter och myser dom oxå!

Semester 2012 dag 7

Vi ställde klockan på 8:00 ifall vi skulle få sova.. det behövde vi inte.. Filippa vaknade kl 5 med ett ord på läpparna. Kan ni gissa vad det är? jo BIIIIIL! Så yrvakna fick vi höra på hennes Blixten som brumbruuuuum brummar och tuter och tjuter. åhh! Men vi fick iallafall ligga kvar i ryggläge :-)

Hon är söt ändå bara så ni vet!

Vid 9:00 gav vi oss in i slussen i tryggt förvar bakom Hakuna. Kan bara säga att de tampar som jag alltid svär över är så långa kändes korta som stumpar när Bönan, Peter och Fillippa var sisådär 4 meter ner i slussen. Allt gick bra och inga materiella, fysiska eller psykiska skador!

Sedan for vi vidare i kanalen, mycket vackert! Fint väder var det så Anna kunde sola lite på däck där vi puttrade fram.

Lillkaptenen!
Nu har vi anlänt till Vassbackens camping och käkar glass i det fina vädret! Filippa och Maja röjer i lekparken och n får vi se vad denna kväll har att erbjuda!

Semester 2012 dag 6

Vaknar upp till en dag som ger hopp om bättre väder. Efter frukosten går Anna upp och köper en present till Filippa. Det är en liten laptop som är utformad som Blixten i Bilar. Detta för att kanske kunna få en lugn stund då och då. Dett visar sig inte vara helt rätt för även om Filippa tycker att datorn är helskoj så är den en rackare att väsnas, precis som Filippa... En tape över högtalaren kanske?

Sedan beger vi oss ut i riktning mot Forsvik. Vägen dit gick så lugnt och fint trots att det blåste en hel del. Skönt att vara ur "hela havet stormar"-vättern!

Framme i Forsvik avnjuter vi en riktig båtklassikerlunch, Bullens pilsnerkorv och nudlar. Mums! Sedan beger vi oss och spanar in slussningen. Vilken djup sluss det är!

Det finns även en liten butik med hantverk och heminredning, den spanar vi in under varje regnskur sen återgoick vi till slussen när det var uppehåll. Sedan passar vi på att besöka byns restaurang under den värsta av regnskurarna. Där åt vi ångbåtsbiff och röding. Det var Mumma!

När kvällen kom tog vi en promenad med familjen Hakuna och "däckade" i deras soffa framför TV:n.

Semester 2012 dag 5

Det blåser och regnet står som ett vattenfall på båten. Då passar Filippa på att vakna klockan 5 och vara lagom rastlös! Efter frukosten försöker vi med alla möjliga medel underhålla henne för att slippa lämna båten. vi inser att det måste bli en barnvagnspromenad i spöregnet hehe! men just som vi börjar satsa på att traska iväg somnar hon i Annas knä. Skönt!

Välutrustade!

Vi åt en god sibyllalunch och Filippa åt som en ponny! Nästan en hel barnmeny! Vi handlade lite mat och besökte systemet. Här lagar Anna kycklinggryta:

Kvällen spenderades i Hakuna med TVmys!

Semester 2012 dag 4

För att få komma till gästhamn och civilisationen så bestämde vi oss för att dra över vättern till Karlsborg. Puh säger jag bara det var en guppig och regnig tur! Vågorna spolade över båten och båten stampade i sjön!

Filippa den lilla sjöbusen sov som en stock! Anna gjorde felet att krypa in med filippa i förpiken och detta resulterade i sjösjuka och spykalas (Anna alltså, Filippa sov!). Gissa om vi längtade fram!! Allt gick bra och vi taimade broöppningen halv 3 precis! Så skönt att lägga till och ta en varm dusch! Se hur "mysigt" peter hade det..

Semester 2012 dag 3

en något segstartad morgon där till och med lippi sov till 9 :-)! sedan drog vi in till Olshammar tillsammans med Familjen Hakuna. Där blev det lekplatslek och senare fika på Olshammarsgården. Filippa hälsar att festis var gott men bullarna fick de behålla, bara Mormors som gäller!

Tillbaka på Groggbordet tillagades foliepaket med fisk och potatis, Filippa åt en halv "vuxen portion"! Kvällen eldades historiens snyggaste eldrör!

Peter kan oxå (tror han)

Semester 2012 dag 2

Midsommar på Groggbordet! Dagen började mes en mysig båtfrukost.

Sedan gick Filippa of road på ön. Inga ris var för tjocka och inga rötter var för höga för hennes framfart. till lunch blev det potatis och sill i Hakuna. Nubben skall heler inte förglömmas! 3 av 4 tyckte den var god..

Eftermiddagen spenderade tjejerna i Bönan och Marina bjöd på sangria. Det gick hem hos Anna!

Efter förfriskningarna blev det lekar på ön. Vi kämpade hårt och vann goda priser! När kvällsbrasan tändes samlades vi och lyssnade på gitarrspelandet! Jättemysigt men låtvalen blir något enahanda! Ju fullare vi blir ju sämre blir vi på att komma ihåg texterna!

Semester 2012 dag 1

Hej! Nu är vi äntligen påväg igen! Hoppas ni vill följa oss på bloggen! Dagen började med att vi for iväg med bilen fullastad till grönebacke. 4 skottkärrelass packades omsorgsfult ner i Bönan, alla stuvfack utnyttjandes till max!

Sedan puttrade vi ut i vackert väder mot "Groggbordet". Det blev en kortare "kappsegling" tillsammans med Matilda, Bönan drog iväg i lättvinden innan vi alla gav upp och återgick till motor!

Filippa invigde midsommarhelgen med att bada!

Middagen var grillad sötpotatis och kassler. Mycket gott enligt Filippa. Framåt natta somnade Filippa gott på sin lilla sovplats på durken. Vi vuxna fajtades med knott och mygg runt brasan fram till midnatt. Åhh vad skönt att ha semster!